Motorolajok tulajdonságai, jellemzői, támasztott követelményei
Az olaj megválasztása elsődleges fontosságú a gépkocsi üzembiztonsága, valamint a motor élettartamának megőrzése céljából.
A gépjárművekben alkalmazott kenőanyagok fő célja a súrlódás, valamint a mechanikus érintkezés és hő okozta kopás csökkentése.
A motorolajok jellemzően ásványi vagy szintetikus alapolajok, valamint különféle adalékok
"Oldószerek, diszpergáló szerek, antioxidánsok, kopásgátló adalékok, korrózió gátló adalékok" kombinációi.
A motorolajokat két fő kritérium szerint osztályozzák:
- viszkozitás alapján (SAE)
- A 100 °C-on mért kinematikai viszkozitás alapján a motorolajokat 20-tól 60-ig terjedő SAE fokozatokba sorolják. A nagyobb fokozat magasabb viszkozitást jelent.
Az alacsony hőmérsékleten mért dinamikai viszkozitás meghatározza a SAE "W" (Winter, azaz téli) fokozatot, amely a -35 °C és -5 °C között mért viszkozitási szintek alapján 0W-től 25W-ig terjed. A hőmérsékleti érték azt a legalacsonyabb hőmérsékletet jelöli, amelyen a megfelelő SAE fokozatú olajjal kent motor még beindítható (pl. egy 15W fokozatú olajjal -20 °C-ig indítható a motor).
- Teljesítmény alapján (pl. API, ACEA)
A motorolajokkal szemben támasztott követelmények:
- Kenés: az egymáson csúszó alkatrészek energiaveszteséget, és kopást okozó súrlódásának csökkentése
- Hűtés: a motor olyan alkatrészeinek túlmelegedés elleni védelme, amelyek hőjüket nem tudják közvetlenül a hűtőfolyadéknak, vagy a hűtőlevegőnek leadni
- Tömítés: egymáson csúszó alkatrészek (pl. dugattyúgyűrű és a hengerfal) közötti finomtömítés megvalósítása
- Tisztítás: a lerakódások és égési maradványok elvezetése vagy a motort nem károsító módon való megkötése
- Korrózió elleni védelem
- Diszpergáló képesség: a szennyeződések, kisebb kopadékok lebegésben tartásának képessége
- Közömbösítse a működés során keletkezett savas jellegű termékeket
- Ne habosodjon, a kenési elégtelenségek előfordulása és a jó szivattyúzhatóság érdekében
- Csillapítsa a motorzajokat, a kenőréteg zaj- és rezgéscsillapító hatása révén
Kenőanyagokat az alábbi főbb tulajdonságai:
- Viszkozitás (sűrűség)
- Viszkozitási index (V.I.) /viszkozitási-hőmérsékleti viselkedés/
- Folyáspont
- Lobbanáspont
- Teljes savszám (TAN)>
- Teljes lúgszám (TBN)
Amennyiben romlik az olaj kenőképessége, úgy növekszik a belső súrlódás és a hőmérséklet emelkedik. Ennek hatására az olaj megég, kokszosodik, iszaposodik.
Az olajiszap és a koksz hatására a dugattyúgyűrűk besülnek.
Az iszap hatására az olajcsatornák beszűkülnek, eltömődnek.
Drasztikusan romlik a kenés és a hőelvezetés.
Nem mindegy milyen olaj kerül az autóba. A minőségi előíráson, azaz az API-osztályzáson kívül a viszkozitást is szem előtt kell tartani, hogy téli fagyban és nyári kánikulában is optimális legyen a kenés.
Ha van választási lehetőség, akkor érdemes kerülni a különféle motorolajok keverését. Azonban amennyiben szükséges, viszkozitás, gyártmány, illetve minőségi kritériumoktól függetlenül vegyíthetők egymással az olajok.